Hastigheden er afgørende
Den energi, der udløses i sammenstødet er proportional med fuglens vægt gange hastighedsforskellen i anden. Da de fleste birdstrikes sker under en kilometers højde, det vil sige under indflyvning eller udflyvning, så er flyenes hastigheder sjældent høje. Nogle få hundrede km/t.
...
De fleste fugle, der rammer fly, er måger (29,3 procent), rovfugle (23,1 procent), spurvefugle (21,7 procent) og vadefugle (13,1 procent). Birdstrikes sker i øvrigt sjældent om natten.
...
Småfugle kan derfor være ufarlige, mens tungere fugle som ænder, gæs og svaner kan gøre stor skade, hvis de rammer en motors kompressorblade eller knalder igennem et cockpitvindue.
Rapporten nævner, at de fleste birdstrikes ved København sker i juli-august. Fordelingen ligner en normalfordeling med toppunkt i de to måneder.
...
Den amerikanske birdstrike kommité fastslår, at fugleproblemet koster USA over tre milliarder kroner om året. Mere end 200 personer har mistet livet af den årsag siden 1988.
fra Ingeniøren
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
2 kommentarer:
Jeg hørte det nævnt i et radioprogram på et tidspunkt, og man er begyndt at forske i hvordan man nemmest kan jage fuglene væk fra området omkring start og landingsbane. Man har vist nok fundet ud af at ved at bruge grønt lys på maskinerne i stedet for rødt nedsætter fugle man fuglemængden betydeligt.....
Ja, det læste jeg også om. Det er de begyndt at gøre i Aalborg Lufthavn. Men jeg kan personligt bedre lide balloner med ugleansigter
Send en kommentar